Hibridna nastava je sve češći oblik organizacije rada u našim školama koji je zaživio nakon onlajn rada u vreme pandemije. U tom periodu je velik broj nastavnika stekao potrebne veštine i samopouzdanje koji su potrebni za napuštanje klasične nastave i uvođenje inovacija te se danas sve češće opredeljujemo za kombinaciju tradicionalnog sa novim tehnikama i tehnologijama.
Osnovni princip za organizaciju hibridne nastave je da deo lekcije učenicima prosledimo onlajn, na nekoj od platformi koju je škola odabrala, najčešće je to gugl učionica jer ju je većina nastavnika i učenika već koristila. Veoma je bitno da nastavnik pažljivo odabere sadržaje za koje smatra da će njegovi učenici moći usvojiti samostalno. Važno je uzeti u obzir postignuća konkretnog odeljenja, tehničku opremljenost učenika kao i specifičnosti njihovih ličnih okruženja. Veoma je bitno uzeti u obzir i individualne karakteristike nadarenih i učenika kojima je potrebna dodatna podrška. Na osnovu našeg iskustva nadareni učenici na ovaj način razvijajaju svoje afinitete i sposobnosti, ali se učenici koji nastavu prate po IOP-u teže snalaze u onlajn zadacima bez dodatne podrške nastavnika. Drugi deo nastave se odvija u učionici, na tradicionalan način. Ovaj princip možemo koristiti u organizaciji projektne nastave, kooperativnog učenja ili ako želimo da se oprobamo u "izvrnutoj" učionici.
Uloga IKT-a u hibridnoj nastavi je neminovna samim tim što se deo procesa učenja odvija onlajn. Danas postoji niz alata koje možemo upotrebiti ne samo da svoje časove učinimo interesantnijm nego i da si olakšamo prikupljanje povratnih informacija o postignućima učenika ili da kreiramo proizvod koji će predstavljati rezultat mini projekta. Učenicima su svi ti alati veoma bliski i ono što smo primetili u praksi je da učenici koji nastavu prate po IOP-u, u većini slučajeva, veoma pozitivno reaguju na primenu telefona ili tableta u nastavi i svih mogućnosti koje oni nude.
Organizacijom nastave na ovaj način, osim podizanja motivacije učenika, obezbeđujete vreme na času za produbljivanje znanja kroz uvežbavanje samo onih delova koji su učenicima nedovoljno jasni, rešavanje problema, analizu praktične primene naučenog. Osim benefita na samom času ovaj princip vam obezbeđuje i razvoj radnih navika kod učenika, unapređenje tehnika učenja i samoprocene. Učenici imaju priliku da uče svojim tempom u uslovima i okruženju koje im najviše odgovara, znanje stiču samostalno iz raznih izvora čime formiraju kritičko mišljenje kao i veštine za kooperativno učenje.
Na taj način formiramo naraštaje koji će biti komepentni i prema evropskim obrazovnim standardima što je jedan od ciljeva uključivanja naše škole u Erazmus+ projekte.
No comments:
Post a Comment